Meester Geert staat mediawijs in het onderwijs

Geert Faes is al twintig jaar aan de slag in De Meidoorn, een lagere school uit Eeklo, waar hij les geeft aan het zesde leerjaar. Hij is een vat vol mediawijsheid. Het is voor hem heel belangrijk dat de kinderen uit zijn klas goed overweg kunnen met computers en daarom brengt hij ze ook dagelijks in contact met online tools. Zelfs een schrijfopdracht moeten ze niet meer uitschrijven. “Hoe vaak zal deze generatie nog echt moeten schrijven, op een liefdesbrief na?”

Geert Faes is het beu om met oude computers te werken. (foto: Aäron Vanmaele)

Je kan er niet meer omheen. Computers beginnen steeds meer een belangrijke rol te spelen in het onderwijs. Niet alleen in het middelbaar onderwijs en in het hoger onderwijs. Ook het lager onderwijs wil mee met zijn tijd. Geert Faes is zich daar zeer bewust van en doet er alles aan om zijn leerlingen op een leuke manier mediawijs te maken.

Is er veel veranderd in de twintig jaar dat u voor de klas staat?

Geert Faes: “Zeker. Tijdens mijn opleiding moest ik leren werken met dia’s. Als je ziet waar we nu staan, is alles toch wel heel erg snel gegaan. Ik ben ook heel erg blij dat ik geen tien jaar ouder ben, want ik heb de opkomst van computers nog meegemaakt toen ik op school zat. Leraren die tien jaar eerder geboren zijn, hebben dat geluk niet gehad. Ik vind deze evolutie ongelooflijk leuk, want ik ben altijd al verzot geweest op alles wat met computers te maken heeft. Als kind al had ik met een Macintosh computer leren werken en ik vond dat echt magisch wat je daar allemaal kon mee doen. Die evolutie geeft ook een grote meerwaarde aan de lessen. Een mooi voorbeeld daarvan is illustratief materiaal. Als je vroeger een tempel moest tonen aan de leerlingen dan was dat zo’n zielig prentje van Artis Historia. Nu kan ik dat projecteren en een mooie, grote foto tonen aan de kinderen.”

Zijn er ook gevaren verbonden aan nieuwe media?

Faes: “Natuurlijk zijn er ook nadelen. Het is heel belangrijk dat je leerlingen duidelijk maakt wat kan en wat niet kan op het internet. Ik zeg hen ook altijd dat ze moeten opletten met wat ze online plaatsten bv. op Facebook en Twitter, want eens iets op het internet staat, is het heel moeilijk om het er nog echt af te krijgen. Als ik op huisbezoek ga bij mijn leerlingen, dan zie ik soms echt dingen die niet door de beugel kunnen. Het is mijn verantwoordelijkheid om daar iets op te zeggen. Dan geef ik de ouders de raad om de computer te verplaatsen van de slaapkamer naar de woonkamer zodat ze wat meer controle hebben. Ik merk vaak dat ouders zich daar te weinig bewust van zijn. Er zijn heel veel voordelen aan sites zoals Facebook maar er schuilen ook heel wat gevaren achter.”

Hoe denkt u dat het onderwijs er binnen vijftig jaar zal uitzien?

Faes:“Ik denk dat er binnen vijftig jaar al heel wat zal veranderd zijn op vlak van ICT en dat er nog veel meer gebruik zal van gemaakt worden. Ik ben er echter zeker van dat er nog altijd leerkrachten nodig zullen zijn. Een website over de middeleeuwen kan nooit een leraar vervangen die vol vuur over datzelfde thema kan vertellen.”

Plaats een reactie